Winkelverkenner
Image default
Zakelijk

CRM software voor uw winkel

Ontdek hieronder hoe u als winkeleigenaar een CRM-systeem kunt gebruiken om nieuwe klanten voor u te winnen en oude op de lange termijn te behouden. 

Retail heeft vooral geleden onder de nasleep van de Corona-pandemie, die in 2019 begon en sindsdien bij ons is. Verschillende winkels moesten tijdelijk de deuren sluiten en accepteerden soms afschuwelijke omzetverliezen. Sommige van deze winkels en retailers gebruikten de lockdown echter ook als een kans om zich in het digitale tijdperk te wagen; zij het vaak uit een gebrek aan alternatieven. 

Ze bouwden online aanwezigheid of adverteerden op gevestigde online marktplaatsen om verkoop te blijven genereren ondanks de pandemie en al zijn beperkingen. Voor velen was de IT-infrastructuur waarop ze konden bouwen bepalend voor hun succes, waarbij de CRM-software de doorslaggevende rol speelde ten opzichte van klanten. Daarom willen we de betekenis van een CRM in de context van retail onder de loep nemen  en laten zien hoe winkels kunnen en kunnen profiteren van het gebruik van een CRM-systeem.

Wat kan een CRM-systeem doen? 

Het acroniem “CRM” verwijst naar klantrelatiebeheer, dat in dit land ook wel klantrelatiebeheer wordt genoemd. In essentie is dit de centrale oriëntatie van een bedrijf op de eigen klanten. Dit gaat ook gepaard met het systematisch inrichten van alle klantrelatieprocessen. Een adequaat CRM-systeem stelt winkels in staat om al hun klantrelatieprocessen digitaal in kaart te brengen. Binnen het systeem kunnen deze vervolgens zowel beheerd als in kaart gebracht, geoptimaliseerd of zelfs geautomatiseerd worden. Dit wordt mogelijk gemaakt door de holistische benadering van een CRM-systeem, dat het in kaart brengen van afdelingsoverstijgende processen ondersteunt. De belangrijkste modules zijn: Sales, marketing, het callcenter, contactmanagement, klantenservice, projectmanagement, rapportage of workflow management. 

Vind de juiste CRM-software voor uw winkel 

In het tijdperk van digitale transformatie hebben winkels keuze te over. De CRM-markt is zo groot en zo divers dat er voor allerlei soorten winkels een geschikt CRM-systeem te vinden is. Vereiste profielen kunnen sterk variëren als gevolg van factoren zoals de grootte van uw eigen winkel, de aard van het klantenbestand, de branche of het vereiste aantal toekomstige gebruikers. Dus hoe kunnen bedrijven erin slagen om een geschikte CRM-software voor hun winkel te vinden? Allereerst moet worden benadrukt dat elk bedrijf en elke winkel uiteindelijk wordt gekenmerkt door zijn eigen vereisten. Dit betekent dat ranglijsten zoals top 10-lijsten slechts van beperkte betekenis zijn. Om een geschikt systeem te vinden, moeten winkels in plaats daarvan eerst intensief met hun eigen processen omgaan en doelen definiëren die met de invoering van het systeem moeten worden bereikt. De eisen kunnen vervolgens worden vastgelegd in de vorm van een eisenspecificatie, die kan worden gebruikt als concrete basis voor besluitvorming.

CRM-software met kassasysteemkoppeling 

Toch zijn er enkele fundamentele factoren die met name relevant zijn in de detailhandel. Dit omvat bijvoorbeeld de mogelijkheid om verbinding te maken met een kassasysteem. Een modern kassasysteem stelt winkels veel meer in staat dan alleen facturering. In plaats daarvan ondersteunen ze ook klantloyaliteitsprogramma’s zoals het gebruik van klantenkaarten bij het verzamelen van punten. De gegevens worden vervolgens via de verbinding rechtstreeks naar het CRM-systeem van Cegeka verzonden. Op deze manier kan zo’n systeem winkels duurzaam ondersteunen in klantloyaliteit. Door middel van verschillende processen op het gebied van marketing en sales helpt het ondernemers ook om nieuwe klanten naar hun eigen winkel te trekken.