Winkelverkenner

Veel gemaakte fouten bij het opstarten van een webshop

Veel gemaakte fouten bij het opstarten van een webshop

Het opstarten van een webshop om jouw product te verkopen is niet zo eenvoudig als het lijkt. Iedereen wil het zelf proberen maar faalt meestal bij de opstart van de webshop. Anderen besteden de webshop uit aan externen maar vergeten dat het kostenplaatje heel wat hoger is dan aanvankelijk gedacht. Hou er rekening mee dat een goede webshop heel wat geduld en aandacht vergt om deze op te maken en vooral om je klanten binnen te halen. Deze fouten, die iedereen maakt, kan je beter vermijden als je je webshop succesvol wenst te maken.

Veel gemaakte fouten:

Geen geduld en geen budget om iets uit te besteden:

Hoewel het relatief snel moet gaan bij het openen van jouw webshop, dien je eerst na te gaan wie je doelgroep is en een plan van aanpak uit te schrijven. In dit plan van aanpak voorzie je best een marktonderzoek. Voorzie ook een bepaald budget om je webwinkel optimaal te maken of delen ervan uit te besteden aan bepaalde firma’s.

Marktonderzoek:

Een eerste stap in het opstarten van een webshop is nagaan wat klanten willen.

– Bepalen van je doelgroep klanten

– Bepalen van je aanbod (niet te veel en niet te weinig met andere woorden juist genoeg keuze aanbieden)

– Bekijk vergelijkbare sites en bekijk hun ranking

Geen geschikte software

Zoek de meest geschikte software die er bestaat om je webwinkel uit te bouwen. Als je dit helemaal zelf wenst te doen, vergelijk dan ook de sites die de software aanbieden. Kijk vooral naar de klantenreviews en de commentaren die je makkelijk kan vinden op het internet. Wens je helemaal een op maat gemaakte site, voorzie dan voldoende budget en vergelijk ook de verschillende firma’s die voor jou een website kunnen opstellen helemaal naar jouw smaak.

Tip 1: Vergeet de intellectuele eigendom niet

Bij uitbesteding voor het opmaken van je werkshop, check zeker dat je NIET de intellectuele eigendom in handen van de maker geeft. Laat dit vastleggen in een overeenkomst dat de intellectuele eigendom bij jou is.

Te weinig promotie of marketing

Klanten komen niet vanzelf naar je webshop. Een goede marketingstrategie helpt je om je website te promoten. Het gebruik van advertenties op andere sites helpt om mensen naar je winkel te lokken.

Tip 2: Vrienden en familie zijn geen klanten

Vergeet het idee dat al je vrienden en familie automatisch klant zullen worden. Er zullen een aantal enkelingen wel een aankoop doen maar je mag ervan uit gaan dat je op deze niet echt kan rekenen voor een goed draaiende workshop.

Vraag feedback

Feedback is heel belangrijk als je een goedlopende webwinkel wenst houden. Spoor klanten aan om tijdig feedback te geven en plaats deze dan op je website.

Handel tijdig de bestellingen:

Het doel van je webshop is dat de klanten iets bestellen en het binnen de gewenste levertijd ontvangen. Hier kruipt ook heel wat tijd en vraagt veel geduld, soms ook personeel. Als je winkel heel goed begint te draaien, is het goedkoper om de logistieke kant uit te besteden. Het kost je minder tijd, op lange termijn minder geld en je kan je beter focussen op hetgeen echt belangrijk is zoals tijdig je assortiment vernieuwen, klantenbinding en het aantrekkelijk maken van je producten.

Hulp nodig voor de logistiek?

Surlogic kan je helpen met elk probleem dat je tegenkomt bij opmaak van je website. Zij zijn reeds jarenlang gespecialiseerd in E-fulfilment voor E-commerce van webshops.. Zoals iedere klant uniek is, is ook elke webshop een uniek gegeven. Voor elk probleem die je ondervindt, bestaat er een oplossing op maat.

https://surlogic.nl/nl/