Met een sterk merk steekt jouw bedrijf met kop en schouders boven de concurrentie uit. In de competitieve zakenwereld van tegenwoordig is dat precies wat je nodig hebt. Bij het woord branding komen allerlei visies van advertenties, marketing en huisstijlen bij je op. En dat hoort zeker bij branding, maar heb je ook weleens nagedacht over de rol van personeel bij branding? Je kunt dan wel een prachtige branding hebben voor je bedrijf, maar als je personeel dit niet kan verkopen dan heb je al dat geld geïnvesteerd voor niks. Employee branding is hier het sleutelwoord. Hoe je dat aanpakt? Dat lees je hier! Wat is employee branding?Employee branding: het klinkt mooi, maar wat betekent het dan? Bij employee branding draait het om de rol van personeel bij het bepalen en communiceren van de merkidentiteit. Veel bedrijven zien het merk als iets dat vooral belangrijk is voor klanten, maar wie brengt die boodschap dan over naar de klant? Juist, het personeel! En hoe kan het personeel een merk vertegenwoordigen als ze niet weten waar dat merk voor staat? Dat werkt natuurlijk niet! Employee branding is super belangrijk, want je medewerkers zijn uiteindelijk degenen die in contact staan met de buitenwereld. En zij zijn degenen die direct impact hebben op het imago en de reputatie van je bedrijf. Weet waar je voor staatNu je weet wat employee branding is en waarom het zo belangrijk is, kunnen we aan de slag met het bouwen van een sterk merk. De eerste tip is communicatie. Zorg dat die rondleiding en introductie op de eerste werkdag verder gaat dan alleen een tour van het kantoor en een korte kennismaking. Zorg dat je nieuwe medewerkers gelijk weten waar jouw bedrijf voor staat. Een goed begin is het halve werk! Je personeel moet kristalhelder hebben wat de merkidentiteit is van het bedrijf dat ze vertegenwoordigen Investeer in je personeelEen sterk merk vraagt om gekwalificeerde medewerkers. Zorg dat je personeel toegang heeft tot alle tools en kennis die ze nodig hebben om jouw merk te vertegenwoordigen. Investeer in trainingen over merkwaarden, klantenservice, communicatie, klantenpsychologie en meer. Je personeel is uiteindelijk wat klanten ervaren van jouw bedrijf. Zij moeten van die merkidentiteit werkelijkheid maken. Wil je het nog beter doen? Betrek je personeel in het creëren van de merkidentiteit. Want wie kent je bedrijf nou beter dan de beste medewerkers? Waarom zou je hun kennis en ervaring niet gebruiken om je merk te verbeteren? |