Winkelverkenner
Image default
Bedrijven

Hoe blijf ik relevant in de zoekmachine?

Wist je dat 75% van de mensen niet verder kijkt dan de eerste pagina in Google search? Komt jouw content niet verder dan de tweede of derde pagina? Dan is het effect dus helaas minimaal. Maar hoe zorg je ervoor dat juist jouw content vindbaar wordt, wanneer er dagelijks miljoenen andere blogs worden gepubliceerd? Het antwoord is: zoekmachine optimalisatie. Hieronder lees je een aantal belangrijke onderdelen van zoekmachine optimalisatie, om je content beter vindbaar en relevant te maken.

 

Kennis van je doelgroep

De eerste stap in zoekmachine optimalisatie is keyword research. Wil je je content beter vindbaar maken in zoekmachines? Dan is een effectieve keyword-analyse je vertrekpunt. Pas wanneer je goed in kaart hebt gebracht welke vragen je lezers hebben tijdens elke fase van het koopproces, en waar zij op zoeken, kun je overgaan tot creatie. Ook bij keyword research hoort je doelgroep centraal te staan. Duik niet gelijk in de keyword tools, maar zorg dat je eerst ontdekt welke thema’s belangrijk zijn voor je doelgroep. Dit doe je door middel van gericht onderzoek. Bepaalde marketing bureaus zoals DoubleSmart kunnen je ook goed bij onderzoek helpen. Blijf ook op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen het vakgebied van je doelgroep.

 

Kwaliteit boven kwantiteit

Ook de kwaliteit van je content heeft veel impact op het succes van zoekmachine-optimalisatie. Goede content wordt bijvoorbeeld meer gedeeld, krijgt meer links en heeft een langere time-on-site (TOS). Allemaal zaken die ervoor zorgen dat Google je een hogere positie geeft.

Wil je dus je zoekmachine optimalisatie verbeteren en je return op content verhogen? Dan kun je beter je tijd investeren in één goede blog per maand, dan bijvoorbeeld vier matige stukken. Ook hierbij kan het geen kwaad advies in te winnen van een goed online marketing bureau zoals DoubleSmart.

Nog een goede tip is: Verbeter de leesbaarheid. ‘Beter goed gejat dan slecht bedacht’, luidt het spreekwoord. Is er al hele goede informatie beschikbaar op zoektermen waar jij op gevonden wil worden? Kijk dan of je het niet beter, maar juist slimmer kunt doen.

 

Keep it fresh

Als laatste geldt ook zeker: pas zoekmachine optimalisatie niet alleen toe bij nieuwe content, want ook door bestaande content te updaten zorg je voor beter resultaat. Wanneer je je content regelmatig ververst, weten zoekmachines dat je website actueel is. Daarnaast kun je ook bestaande pagina’s en content steeds verder optimaliseren, bijvoorbeeld door beter te voldoen aan een nieuwe Google-update of recentere onderzoeken toe te voegen. En als je merkt dat bepaalde content niet goed presteert? Kijk dan of je de content weg kunt halen en de informatie om kunt zetten naar een meer bruikbaar stuk content. 

Kortom er zijn genoeg manieren om je relevantie te blijven verhogen binnen Google.