Winkelverkenner

In de prijzen vallen: tijd voor een frisse wind

Winnen betekent de beste zijn, een machtig gevoel. Aan winnen zitten veel positieve eigenschappen verbonden waar we nooit zo bij stil staan. Wanneer je met de sportbeker in de handen staat voel je je zelfverzekerd, trots en gemotiveerd om die prestatie te evenaren. Maar er kleven ook negatieve kanten aan winnen. Agressie, overmoed en een superioriteitsgevoel over anderen zijn minder bewonderenswaardige eigenschappen. Dus is het winnen wel de moeite waard, vanuit moreel perspectief gezien?

Waarom we winnen zo belangrijk vinden

Dieren zijn evolutionair voorgeprogrammeerd om verlieskansen te minimaliseren. Wanneer een dier in het wild verliest is het meestal meteen een kwestie van leven en dood. In onze hedendaagse maatschappij is dit natuurlijk veel minder aan de orde maar ons systeem is nog altijd op dezelfde wijze geprogrammeerd. Het gaat ons dus niet zo zeer om winnen maar vooral om niet verliezen. Een belangrijke nuance die de het sportlandschap drastisch aan het veranderen is.

‘Meedoen is belangrijker dan winnen’

Het is een bekende uitspraak die zowel wordt geroemd als verketterd. Maar er zit zeker een kern van waarheid in. Want is het in deze moderne tijd niet belangrijker dat mensen gezond blijven, sociaal zijn en elkaar helpen? Het klinkt wellicht een beetje te soft voor sommige mensen maar het feit blijft dat spierballen en de bijbehorende taal achterhaald zijn. We hebben fitte mensen nodig die vanuit een interne motivatie in beweging willen blijven. Dat betekent echter niet dat we sporten en bewegen niet kunnen stimuleren.

Door medailles te bestellen voelt iedereen zich betrokken

Natuurlijk mag de winnaar extra in het zonnetje gezet worden. Een overwinning moet je natuurlijk vieren! Maar wat doe je met die miljoenen mensen die zich hebben ingeschreven bij sportscholen maar nooit gaan omdat het ‘saai’ is. Vaak betekent saai ‘niet interessant’, wat weer een pseudoniem is voor ‘ik voel me hier niet verbonden mee’. En laten we eerlijk zijn, de sportschool is de afgelopen jaren vervallen van een plek waar mensen sociale contacten onderhielden en een plaats waar activiteiten werden georganiseerd, tot een kille fabriekshal waar iedereen wanhopig probeert om zo min mogelijk oogcontact te maken. Als sportscholen de psychologie achter het winnen meer toe zouden passen heeft dat een positieve uitwerking op het aantal slapende leden. Maar doe je dat door medailles te bestellen?

Waarom sportprijzen een positief effect hebben

Het lijkt zo triviaal, een medaille of een sportbeker. En toch werkt het. Dus waarom reiken we l voetbalmedailles, hockey prijzen en ruitersportrozetten uit maar zien we de sportschool nog steeds niet voor vol aan. Wanneer iemand iedere dag langskomt bij de sportschool. Wanneer ze een nieuw record halen op de loopband, roeitrainer of het squatrack. Door als sportschool medailles of een andere vorm van waardering te bestellen en uit te reiken bind je mensen aan de sportschool. En meer sportende mensen, daar worden we allemaal beter van.