Winkelverkenner
Image default
Zakelijke dienstverlening

Hoe organiseer je je werkplek beter

Wanneer mensen een vaste werkplek hebben, zoals op een kantoor, willen ze graag deze werkplek goed organiseren. Wat is er namelijk vervelender dan een chaotische werkomgeving? De uitspraak ‘Clean house, clear mind’ geldt ook voor je werkplek. In deze blog lees je alles over tips om je werkplek goed te organiseren. Of je nou binnen een groot bedrijf werkzaam bent, thuiswerkt of leidinggevende bent, een opgeruimde werkplek gaat verder dan alleen afval weggooien.

Een postvak doet wonderen

Het hebben van een postvak binnen een bedrijf kan heel handig zijn. Zo voorkom je namelijk dat papieren en brieven rond blijven slingeren. Een postvak zorgt er ook voor dat de post daadwerkelijk bij de juiste personen terechtkomt. In grote bedrijven komt het vaak voor dat post niet bij de juiste personen terechtkomt of dat het blijft rondslingeren. Je kunt je eigen gekregen post ook altijd geordend bewaren als je er bijvoorbeeld niet meteen aan toekomt.

5S Methode

De 5S Methode zal je niet meteen bekend in de oren klinken. Het is een effectieve methode om je werkplek beter te organiseren. De vijf S’en staan voor Scheiden, Schikken, Schoonmaken, Standaardiseren en Standhouden. De betekenis achter deze woorden laten weinig ruimte voor verbeelding over. Bij toepassing in bedrijven waar veel mensen in één ruimte werken kan dit voor rust en overzicht zorgen.

Labels

Door ervoor te zorgen dat je labels gebruikt, zowel offline als online, krijg je meer orde in je bedrijf. Als je alle bestanden voorziet van een label, kun je deze netjes ordenen en kun je ze makkelijk terugvinden. Offline kan dit makkelijk door post-its te plakken op papieren en lades. Online doe je dit door mappen te maken die je een duidelijke naam geeft zodat je deze makkelijk kan terugvinden.

Whiteboard

Hang in iedere ruimte een whiteboard op. Je zult zien dat handig kan zijn voor het ordenen van je werkplek. Je kunt er agendapunten op schrijven, dagtaken, planningen enzovoort. Aangezien whiteboards magnetisch zijn, kun je er ook meldingen op plekken zodat ze sneller gelezen worden door medewerkers.

Gerelateerde artikelen

Incassobureau

Goedkope opslagruimte in Eindhoven voordelig huren